احدیث از حضرت امام جعفر صادق(سلام الله علیها)

حضرت صادق (ع ) فرمود: پیوسته دعا محجوبست (و میانه آن و استجابش حجاب و پرده اى حائل است ) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (که آنگاه پرده و حائل برطرف شود). اصول کافى جلد ۴ صفحه  247

 حضرت صادق (ع) فرمود: میان گفته خداى عزوجل (که بموسى و هارون در مقابل تقاضاى نابودى فرعون و پیروانش فرمود:) ((هر آینه دعاى شما باجابت رسید)) (سوره یونس ۸۹) و میان نابودى فرعون چهل سال طول کشید. اصول کافى جلد ۴ صفحه  245

اسحاق بن عمار گوید: بحضرت صادق عرضکردم : (ممکن است ) دعاى مردى مستجاب شده (باشد) ولى بتاءخیر افتد (و اثر استجابت آن همان زمان ظاهر نگردد؟ فرمود: آرى تا بیست سال (ممکن است تاءخیر افتد). اصول کافى جلد ۴ صفحه  245

منصور صقیل گوید: به حضرت صادق (ع ) عرضکردم : بسا مردی هست که دعا کند و دعایش مستجاب گردیده ، ولى تا مدتى (اثر آن استجابت ظاهر نگردد و) پس افتد؟ فرمود: آرى (چنین است ) عرضکردم : این براى چیست ؟ آیا براى اینست که بیشتر دعا کند، فرمود: آرى   اصول کافى جلد ۴ صفحه  245

ابو بصیر گوید: حضرت صادق (ع ) فرمود: پیوسته مؤ من در حال خیر و امیدوارى است تا مادامیکه شتاب نکند پس نومید شود و دعا را رها کند، عرضکردم : چگونه شتاب کند؟ فرمود: گوید: از فلان وقت و فلان وقت دعا کرده ام و اجابت آن را نمى بینم ؟ اصول کافى جلد ۴ صفحه  246

حضرت صادق (ع) علیه السلام فرمود: همانا بنده اى دعا کند پس خداى عزوجل بدو فرشته (که موکل بر انسان هستند یا دو فرشته دیگر) فرماید: من دعاى او را باجابت رساندم ولى حاجتش را نگهدارید، زیرا که من دوست دارم صدای او را بشنوم ، و همانا بنده اى هم هست که دعا کند پس خداى تبارک و تعالى فرماید: زود حاجتش را بدهید که دوست ندارم صدایش را بشنوم. اصول کافى جلد ۴ صفحه  245

حضرت صادق (ع ) فرمود: هر چشمى در روز قیامت گریان است جز سه چشم چشمى که از (دیدن و نظریه ) آنچه خداوند حرام کرده بر هم نهاده شده ، و چشمى که در راه اطاعت خداوند بیدارى کشیده ، و چشمى که در دل شب از ترس خدا گریسته است . اصول کافى جلد ۴ صفحه  234

حضرت صادق (ع ) باءبى بصیر فرمود: اگر از وقوع چیزى ترس داشتى یا حاجتى خواستى بنام خدا (دعا را) آغاز کن ، و او را تمجید کن و ستایشش کن چنانچه شایسته آن است ، و بر پیغمبر صلى اللّه علیه و آله صلوات بفرست و حاجت خود را بخواه و خود را به گریه وادار کن اگر چه به اندازه سرمگسى باشد، همانا پدرم همیشه مى فرمود: نزدیکترین حالى که بنده به پروردگار عزوجل دارد آنزمانى است که در سجده باشد و گریان . اصول کافى جلد ۴ صفحه  235

حضرت صادق (ع ) فرمود: رسول خدا فرموده است : بهترین وقتیکه در آن خداى عزوجل را بخوانید (و دعا بدرگاهش کنید) سحرها است ، و این آیه را که درباره گفتار حضرت یعقوب علیه السلام است تلاوت فرمود: (دعا کردن براى آنها را) بسحر تاءخیر انداخت (و مولکول بوقت سحر کرد). اصول کافى جلد ۴ صفحه  227

امام صادق (ع) : از نظر من فرق نمی کند که کار را به (خائن ) واگذار کنم ، یا به  (ناشی) ( ناوارد ، نامتخصص ، فاقد مهارت ) الحیاة جلد ۵ صفحه ۵۴۰

امام صادق (ع) : هرکه چنان بی بند و بار شد که هرچه در حقش بگویند و هرچه درباره مردم بگوید باکی نداشته باشد و کسی که از بدبینی مردم باک ندارد و همچنین کسی که به زنا علاقه مند باشد یا غیبت کند شیطان در نطفه اش شرکت کرده است. نصایح صفحه ۱۹۰
امام صادق علیه السلام فرمود: عطسه براى همه تن سودمند است اگر از سه تا نگذرد و چون از سه تا بگذرد آن درد و بیمارى است . اصول کافى جلد ۴ صفحه  476

سوره انسان آیه ۳ : ما راه حق و سعادت را به انسان ارائه می کنیم او است که آزاد است می تواند با گرایش خود شکر گذار هدایت ما باشد و می تواند با اِعراض خود نعمت راهنمایی ما را کفران نماید . حمران بن اعین معنی این آیه را از امام صادق (ع) پرسید : امام (ع) در جواب فرمود : یا انسان راه خدا را در پیش می گیرد و از هدایت الهی پیروی می کند او شکر گذار است یا راه خدا را ترک می گوید و از هدایت الهی سر پیچی می کند او کفران کننده است .     الحدیث جلد ۳ صفحه ۳۷۷

 امام صادق (ع) : دوست ندارم جوانی از شما را ببینم مگر آنکه صبح کند و و رفت و آمدش در یکی از این دو حالت باشد : یا عالم یا محصل کسی که چنین نباشد در انجام و ظیفه کوتاهی کرده و خود دارای از اداء وظیفه  تضییع  حق انسانیت است و چنین تضییعی گناه است و جایگاه گناهکار در آتش خواهد بود . الحدیث جلد ۳ صفحه ۳۷۶

 سلیمان بن خالد از امام صادق (ع) علت اولین قتل را که در خاندان آدم اتفاق افتاده پرسش کرده است حضرت در جواب فرمود : خداوند به حضرت آدم وحی فرستاد که هابیل را وصی خود قرار داده و اسم اعظم را به وی تسلیم کن و او را جانشین خویش نما قابیل پسر بزرگ آدم وقتی مطلع شد که بنا است برادر کوچک به جانشینی پدر منصوب شود به غضب آمد حس ریاست خواهیش تحریک شد و گفت من بر ریاست و جانشینی شایسته ترم و سرانجام برادر خود را کشت.                                                        الحدیث جلد ۳ صفحه ۳۵۸

 امام صادق (ع) می فرماید : به شما سفارش می کنم پرهیزکار باشید وبا ارتکاب گناه ، مردم را بر خود مسلط نکنید و خویشتن را دچار ذلت وخواری ننمایید.         الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۶۷

 امام صادق (ع) فرمودند : شایسته نیست مومن، خود را ذلیل و خوار نماید. راوی سوال می کند چگونه خود را ذلیل می کند؟حضرت در جواب فرمودند: در امری (کاری) مداخله می کند که شایسته آن نیست ( یا آن کار را بلد نیست) و سرانجام باید از آن عذر بخواهد .  الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۶۹

امام جعفر صادق (ع) فرمودند : مومنین برای یکدیگر، مایه آرامش روح و اطمینان روان هستند ، همان طوری که چشمه آب سرد، انسان را آرام می کند و از نگرانی می رهاند.                                   الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۶۵

 امام صادق (ع) فرمودند : سه دسته از مردم هستند که در قیامت تا پایان حساب از همه به خداوند نزدیک تر هستند : اول صاحب قدرتی که در حال خشم و برافروختگی به زیر دست خود ستم نکند. دوم آنکس که در قضاوت بین دو نفر مرتکب کوچکترین تجاوزی از حق و عدالت نشود ، سوم کسی که همیشه به حق سخن گوید خواه به نفع خودش باشد خواه به ضررش.                   الحدیث جلد  3 صفحه ۱۶۴

 امام جعفر صادق (ع) می فرمایند : ثروتمندی به محضر حضرت رسول اکرم (ص) آمد و سپس مرد فقیری وارد شد و پهلوی مرد ثروتمند نشست مرد ثروتمند لباس خود را جمع کرد، پیامبر رحمت (ص) که ناظر این عمل بودند از او پرسید ترسیدی که فقر او به تو سرایت کند؟ جواب داد نه، پیامبر رحمت (ص) فرمودند: ترسیدی که قسمتی از ثروتت به او برسد؟ جواب داد نه ، پیامبر رحمت (ص) فرمودند ترسیدی لباست آلوده شود؟ جواب داد نه، پیامبر رحمت (ص) فرمودند: پس چرا لباست را جمع کردی؟ عرض کرد یا رسول الله ثروتی که قرین من و رفیق روز و شب من است مرا از واقع بینی باز داشته است ، بدیها و قبایح را در نزد من زیبا جلوه می دهد ، و خوبیها را بد جلوه می دهد، مرد ثروتمند گفت: برای جبران این عمل ناروا که به او انجام دادم نصف ثروت خویش را به او واگذار می کنم.پیامبر رحمت (ص) به مرد فقیر فرمودند : آیا قبول می کنی؟ مرد فقیر پاسخ داد نه مرد ثروتمند گفت چرا؟ مرد فقیر جواب داد می ترسم بر اثر ثروت به آن حالت بد نفسانی که خود تو دچار شده ایی من نیز گرفتار شوم .              الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۵۴

 امام صادق (ع) می فرمایند : فروتنی وتواضع ، مایه اصلی هرشرف محبوب ومقام بلند است.       الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۷۶

امام صادق (ع) :  در معنای آیه (( سوره اسراء آیه ۲۴ ))  (( و اخفض لهما اجناح الذل من الرحمته )) چنین فرموده است : هرگز با تندی و شدت به پدر و مادرت منگر و با نگاه خیره و پر توجه به آنان نظر مکن مگر آنکه که نگاهت از روی کمال رافت و رحمت باشد مواظب باش صدایت بلند تر از صدای آنها نشود و دستت بالای دست آنها نرود و پیشاپیش پدر و مادرت راه نرو . الحدیث جلد ۳ صفحه ۳۴۱ سوره اسرا آیه ۲۴ : در مقابل پدر ومادرت با گفتار و رفتار فروتنی و تواضع کن و هماننده مرغی که از روی مهر و محبت بالهای خود را فرو می افکند و جوجه های خویش را زیر پر می گیرد تو نیز که اکنون جوان و نیرو مندی و بال و پری گمشده داری پدر و مادر ترا در آغوش مهر خود جای ده و بگو پروردگارا والدینم را مشمول رحمت و واسعه خود بنما همانطور که اینان از روی رحمت و عطوفت مرا در کودکی پرورش دادند .      

امام صادق (ع) : مردم گرفتار بلا را هدف خود قرار ندهید زیرا نگاه شما آنها را غصه دار و محزون می کند .        الحدیث جلد ۳ صفحه ۳۲۷

در تعالیم اخلاق اسلام به طور عموم استهزاء و اهانت , ملامت و شماتت , ممنوع شناخته شده و اولیاء اسلام جدا مردم را از این اعمال ناپسند بر حذر داشته اند درباره افراد مریض و معیوب و ناقص الخلقه و طرز معاشرت با آنان اخبار و حدیث مخصوص رسیده که اگر عملا مراعات شود  مبتلایان در برخورد با مردم دچار ناراحتی روان و احساس حقارت نمی شوند .

امام صادق (ع) : به پدر خود نیکی کنید تا فرزندانتان نیز به این سنت مقدس عمل کنند و به شما نیکی کنند .        الحدیث جلد ۳ صفحه ۳۳۰

 ابن سنان از حضرت صادق (ع) سؤال کرد چه موقع اموال نوجوان در اختیارش گذارده می‌شود؟ حضرت فرمود: موقعی که بالغ شود و به علاوه رشد عقلی وی نیز معلوم گردد و سفیه یا ضعیف‌العقل نباشد. الحدیث جلد ۳  صفحه ۴۰۴

 امام صادق (ع) فرمود : روزی رسول اکرم (ص) به منبر رفت و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: ای مردم جبرئیل، از پیشگاه الهی نزد من آمد و گفت دختران باکره مانند میوه درختند، موقعی که می‌رسد اگر چیده نشود اشعه آفتاب فاسدش می‌کند و وزش باد آنرا پراکنده می‌سازد. همچنین دختران وقتی به حد بلوغ رسیدند و مانند زنان در خویشتن تمایل جنسی احساس نمودند دارویی جز شوهر ندارند و اگر همسر نگیرند از فساد ایمن نیستند چه آنکه بشرند و بشر از خطا و  لغزش مصون نیست. الحدیث جلد ۳  صفحه ۳۹۵

 امام صادق (ع) : زنی که به همسری خویش انتخاب می‌کنی، مانند قلاده‌ایست که با اختیار بر گردن خود می‌افکنی، با عقل و بصیرت نگاه کن که به چه چیز گردن می‌نهی. الحدیث، جلد ۳ ، صفحه ۳۹۳

 امام صادق (ع) : کسی که بدون بصیرت و دانایی به کاری دست می زند مانند مسافری است که در بیراهه می رود او هر قدر بر سرعت رفتن خود می افزاید به همان نسبت از جاده دورتر می شود .       الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۳۵

 امام صادق (ع) : ارزش و فضیلت نیت از عمل به آن بیشتر است بلکه عمل خود جلوه و ظهور نیت است خداوند در قرآن فرموده : هر کس مطابق نیت خود عمل می کند. الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۳۳

امام صادق (ع) : خداوند بر بندگان خود منت گذارده و سه چیز را در نظام خلقت بر قرار فرموده است : ۱- بوی تعفن بد را پس از قبض روح بر اجساد مرده قرار داده و اگر این بوی تعفن بد نمی بود هیچ دوستی دوست خود را دفن نمی کرد ۲- فراموشی را بر مصیبت زدگان قرار داده است که اگر این نبود مصیبت همچنان با شدت اولیه خود باقی می ماند ( مصیبت فراموش نمی شد )  نسل ها از بین می رفت ( زیرا شدت تاثر و ناراحتی نمی گذارد  مصیبت زده سمت تمایل جنسی رود . یا متوجه تمایل جنسی شود ) سومی خداوند حشرات و کرمهای کوچک را بر گندم ، جو ، برنج و دیگر حبوبات قرار داده که اگر این حشرات و کرمهای کوچک نمی بود پادشاهان مواد غذایی مردم را به صورت گنج همانند طلا و نقره زیر خاک ذخیره می کردند .   الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۲۸

 امام صادق (ع) فرمودند : مردی شرف یاب محضر رسول اکرم (ص) شد عرض کرد یا رسول الله به من سفارشی به فرما و دستوری بده حضرت به او فرمود : آیا دستور پذیر هستی تا به تو سفارش کنم ؟ و این سوال را سه بار تکرار فرمود و مرد در خواست کننده در هر سه نوبت جواب داد بلی یا رسول الله . آنگاه پیغمبر (ص) فرمود سفارش من به تو این است که هر وقت خواستی برای انجام کاری تصمیم بگیری قبلا به عاقبت آن کار فکر کن و نتیجه اش را در نظر بیاور اگر دیدی  حق و شایسته است اقدام کن و اگر ناشایست و بر خلاف حق بود از انجام آن  کار خودداری بنما .                    الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۲۵

  امام صادق (ع) : بار مسئولیت خود را خودت باید بر دوش بگیری , و اگر از انجام وظیفه شانه خالی کنی دیگری بار مسئولیت تو را حمل نخواهد کرد .     الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۱۳

 امام صادق (ع) : یاد مرگ ، شهوات غیر مشروع را در ضمیر انسان می میراند , ریشه های غفلت و نا آگاهی را می کَند , دل را به وعده های الهی تقویت می کند , به طبیعت آدمی نرمی و رقت می بخشد , نشانه های هوا پرستی را در هم می شکند , آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را در نظر آدمی کوچک و حقیر می سازد و این است معنی جمله ای که پیامبر گرامی فرموده است : ( یکساعت فکر از یکسال عبادت بهتر است ) .                     الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۰۴

خالد بن نجیح گوید : در محضر امام صادق (ع) سخن از شومی به میان آمد حضرت فرمود : شومی در سه چیز است ۱- در زن ۲- در مرکب ۳- در خانه . شومی زن در این است که مهرش سنگین ( زیاد ) باشد و بر اثر بی مهری و عصیانش نسبت به شوهر موجبات طلاق و جداییش از شوهرش را فراهم کند . شومی مرکب ( اسب یا شتر و… ) در این است که بد خلق باشد و در موقع سواری رکاب ندهد  .  شومی خانه در این است فضایش تنگ و همسایگانش بد و عیوبش بسیار باشد.       الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۹۷

 امام صادق (ع) : مردی با نگرانی به امام صادق (ع) عرض کرد : به خدا قسم سخت دچار دنیا طلبی شده ام و دوست دارم که بر مال و ذخائر آن دست یابم وضع من چگونه خواهد بود ؟ حضرت از او سوال کرد دوست داری با مال دنیا چه کنی و درآمدت را در چه راهی صرف کنی ؟ جواب داد :۱ – قسمتی را در بهبود زندگی خود و خانواده ام صرف نمایم ۲- صله رحم کنم و به بستگان تهیدست و فقیرم کمک کنم ۳- در راه خدا به فقراء و مستمندان کمک کنم ۴- به سفر عبادت حج و عمره بروم حضرت فرمود :  نگران نباش کار تو دنیا طلبی خلاف نیست بلکه این کار تو آخرت طلبی است ( برای آخرتت با این اعمال توشه می فرستی )  الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۴۷

امام صادق (ع) : خوب و خوشبخت کسی است که مادرش دارای گوهر گرانبهای عفت و طهارت فکر باشد .              الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۳۷

 امام صادق (ع) : از علی (ع) حدیث کرده است : که پیغمبر اکرم (ص) امر فرمود که ما با گناه کاران عبوس و ترش روی برخورد نماییم .     الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۳۴

 امام صادق (ع) : در تفسیر آیه فطرت فرموده است که خداوند بشر را با فطرت خدا پرستی آفریده .             الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۴۶

امام صادق (ع) : احمد بن نعمان از امام (ع) سئوال کرد که دختر بچه شش ساله نزد من است و با من محرم نیست ، امام فرمود او را نبوس و در آغوش مگیر.الحدیث جلد ۳ صفحه ۸۹

امام صادق (ع) : فرزندان خود را هفت سال آزاد بگذار بازی کنند و در هفت سال دوم او را با ادب و روشهای مفید و لازم تربیت کن ، و در هفت سال سوم مانند یک رفیق صمیمی ، مصاحب و ملازمش باش . الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۰۳

 امام صادق (ع) : هر صاحب حرفه و صنعتی ناچار باید دارای سه خصلت باشد تا بتواند به وسیله آن تحصیل درآمد کند . اول آنکه با درستکاری و امانت رفتار کند . سوم آنکه با کار فرمایان حُسن برخورد داشته باشد و نسبت به آنان ابزار تمایل نماید.                    الحدیث جلد ۳ صفحه ۷

  امام صادق (ع) : از افراط در کار و تلاش بیش از حد بپرهیزید و همچنین از سستی و مسامحه کاری اجتناب نما که این هردو کلید تمام بدیها و بدبختیها است ، زیرا افراد مسامحه کار انجام وظیفه نمی کنند و حق کار را آنطور که باید ادا نمی نمایند ، و افراد زیاده رو در مرز حق توقف نمی نمایند و از حدود مصلحت تجاوز می کنند.    الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۰

  زراره گوید مردی به حضور امام جعفر صادق (ع) آمد : عرض کرد دست سالمی ندارم که با آن کار کنم ، سرمایه ندارم تا با آن تجارت نمایم ، مرد محروم و مستمندی هستم چه کنم ؟ امام صادق (ع) که می دید سر آن مرد سالم است و می تواند طبق رسوم محلی با آن کار کند راضی نشد عزت و شرف مرد با گدائی کردن از مردم درهم بشکند ، به مرد فرمود با سرت باربری کن و خود را از مردم مستغنی و بی نیاز بدان.                 الحدیث جلد ۳ صفحه ۲۲

 به امام صادق (ع) عرض شد که ما فرزندان خود را به اسماء شما و پدرانتان نام گذاری می کنیم آیا این عمل برای ما در پیشگاه الهی اجر وفایده ای دارد ؟ حضرت فرمود : بلی به خدا قسم این عمل نفع معنوی دارد .                        الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۰۷

 ابن ابی یعفور به امام صادق (ع) عرض کرد: من می‌خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم علاقه دارند زن دیگری را به همسری خود درآورم. حضرت فرمود: زن دلخواه خودت را بگیر و آنرا که  والدینت می‌خواهند ترک گوی. الحدیث، جلد ۳ ، صفحه ۳۹۴

جعفر بن محمّد علیه السّلام میفرمود : خدا بسوى‏ بعضى از پیامبرانش وحى فرستاد که سوگند بعزت و جلال و بزرگیم همانا قطع میکنم آرزوى هر آرزومندى را که امیدوار به غیر از من است و او را لباس پستى و ذلت پوشانم در میان مردم و او را از فرج و فضل خودم دور نمایم آیا بنده‏ ى من در گرفتاریهاى خود به غیر از من امیدوار است در صورتى که فرج و گشایش در سختی ‏ها همه بدست من است ، آیا به جز از من امیدوار است در حالتى که من غنى و بخشنده ‏ام و درهاى حاجتها در پیش من و کلیدهاى آنها در دست من است و حال اینکه تمام آن درها بسته است.
چرا بنده ‏ام را می ‏بینم که از من دورى میکند؟ در صورتى که من او را به جود و کرمم همه چیز بخشیده ‏ام وقتى که از من نخواسته، از من روى گردانده و از غیر من حاجت هایش را خواسته و من خدائى هستم که جز من خدائى نیست و من از دیگران زودتر شروع ببخشش میکنم بدون اینکه بنده از من بخواهد عطا میکنم پس از من بخواه که جز من بخشنده‏ اى نیست.
آیا بخشش و کرم منحصر بمن نیست؟ دنیا و آخرت در دست من نیست؟ اگر تمام اهل آسمانها و زمین از من چیزى بخواهند اگر به اندازه آسمانها و زمینها از من بخواهند خواهم داد و به اندازه پر مگسى از ملک من کم نشود ، پس چقدر ناامیدى است براى کسى که از من روى برتابد و در حاجتها و سختی ‏ها به دیگرى روى کند.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه  292

 حضرت صادق علیه السّلام فرمود : فریب نماز و روزه‏ ى مستحبى مردم را نخورید زیرا که ممکن است مرد طورى عادت به نماز و روزه کرده که اگر ترک نماید ناراحت شود ولى آنان را هنگام سخن گفتن ( که حق گوید یا باطل ) ، پس دادن امانت ، پیوند خویشاوندى و نیکى به برادران آزمایش کنید.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۳۲۳

حضرت صادق علیه السّلام  به جراح مدائنى فرمود : آیا تو را به خوبیهاى اخلاق حدیث نکنم؟ عرضکرد چرا اى پسر رسول خدا. حضرت فرمود:
بخشیدن مردم را در برابر خطاها و همکارى کردن مرد برادر مؤمنش را براى خدا و بسیار ذکر گفتن و به یاد خدا بودن از اخلاق پسندیده است.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۳۲۲

 امام صادق (ع)  فرمود : شکیبائى، راستى و درستى، بردبارى، و خوى خوش از اخلاق و خوهاى پیامبرانست و هر چه در میزان مرد روز قیامت از اعمال شایسته بگذارند به حُسن خلق نخواهد رسید.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۳۲۱

حضرت صادق علیه السّلام‏ فرمود :  کاملترین مؤمنان از نظر ایمان خوش‏خوترین آنانست‏.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۳۲۰

مردى به حضرت صادق (ع) عرض کرد که همانا گروهى از شیعیان شما معصیت می ‏کنند و می ‏گویند امیدواریم خدا ما را بیامرزد حضرت فرمود: دروغ می ‏گویند آنان از شیعیان ما نیستند هر کس به چیزى امیدوار است براى آن کار کوشش می ‏کند بخدا سوگند از شیعیان ما نیستند مگر آنان که از خدا بپرهیزند گروهى با على علیه السّلام روبرو شدند بر آن حضرت سلام کردند و عرض کردند ما از شیعیان شما هستیم یا امیر المؤمنین.
سپس حضرت فرمود: من در چهره‏ ى شما نشانه‏ ى شیعه را نمى بینم عرض کردند مگر چهره ‏ى شیعه چطور است یا امیر المؤمنین فرمود زرد چهره انداز بیخوابى، دیدگانشان از گریه ضعیف شده، شکمهایشان به پشت چسبیده، لبهایشان از اثر دعا خشکیده، پشتهایشان از بسیارى قیام در نماز خمیده، بسکه فروتن هستند روى خاکها می ‏نشیند.   ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۲۶۰

حضرت صادق علیه السّلام فرمود روزى رسول خدا نشسته بود ناگاه جبرئیل فرود آمد پس رسول خدا فرمود: اى  جبرئیل چرا تو را غمگین و افسرده خاطر می ‏بینم؟ عرضکرد چرا چنین نباشم امروز مناقیح جهنم را برداشتند حضرت فرمود: مناقیح جهنم چیست؟
عرضکرد که خدا فرمان داد آتش را برافروختند هزار سال تا اینکه سفید شد بعد از آن هزار سال تافتند تا سیاه شد پس آن آتش سیاه است و تاریک است بعضى از آن تاریک‏تر از بعض دیگر.
اگر یک حلقه از زنجیرهائى که درازى آن هفتاد ذراع است بر فراز کوههاى عالم گذارده شود مسلم از گرمى آن زنجیر آب خواهد شد و اگر قطره‏ اى از آبهاى زقوم و ضریع جهنم در آبهاى اهل دنیا ریخته شود تمام اهل دنیا از بویش بمیرند  ،  سپس رسول خدا و جبرئیل گریه کردند پس خدا برسولش و و جبرئیل وحى فرستاد که شما دو نفر را ایمن دارم از اینکه گناهى انجام دهید که سزاوار آن آتش گردید ولى باید همیشه از من ترسان باشید. در قرآن سخن از ترس و بیم فراوان گفته شده مانند قول خداى تعالى که میفرماید، «وَ خافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» «آل عمران آیه ۱۶۹٫» و از من بترسید اگر ایمان دارید و نیز فرمود: «فَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ» «نحل آیه ۵۳ » پس از من هراس داشته باشید.  ارشاد القلوب ج‏لد ۱ صفحه ۲۵۵

 حضرت ابو عبد اللَّه علیه السّلام فرمود که من با پدرم بودم تا اینکه به قبر و منبر پیغمبر رسیدیم ناگاه گروهى از یاران پدرم ( شیعیان ) را دیدم پس پدرم در مقابل آنان ایستاد و سلام کرد.
 سپس فرمود: بخدا سوگند که من شما و بوى شما و روح شما را دوست دارم مرا به ورع و اجتهاد یارى کنید زیرا که شما بدوستى ما نمیرسید مگر بواسطه‏ ى ورع و دورى از گناه و هر کس به پیشوائى اقتدا کرد باید کردار او را انجام دهد سپس فرمود شمائید سربازان خدا، شمائید شیعیان خدا، شمائید سابقون و اوّلون سابقون در آخرت بهشت میروند ما به ضمانت خدا و رسول بهشت را برایتان ضمانت کرده‏ایم شما و زنهاى شما پاکان و پاکیزه‏ گانید و هر مؤمنى صدیق و هر مؤمنه ‏اى حوریه بهشتى است.  ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۲۴۵

 حضرت امام صادق (ع)  به شیعیان فرمود : بدانید بخدا سوگند که شما بر دین خدا و فرشتگانید پس ما را بورع و دورى از گناه و کوشش در کردار نیک و بسیارى عبادت یارى کنید.    ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۲۴۵

حضرت صادق علیه السّلام فرمود : بر شما باد به دورى از گناه و راست گفتن و برگرداندن امانت براى کسى که شما را امین دانسته که همانا اگر کشنده ى حضرت امام حسین علیه السّلام شمشیرى را که با آن امام حسین را کشته پیش من بعنوان امانت بگذارد خیانت نمی ‏کنم و به او برمیگردانم.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۲۴۵

  از مفضل بن صالح روایت شده او گفته که امام صادق علیه السّلام فرمود :
اى مفضّل همانا براى خدا بندگانیست که او را با نیت خالص در پنهان پرستش میکنند خدا هم بخوبى با آنان معامله میکند و اینان کسانى هستند که روز قیامت نامه‏ هایشان را با ترس از نظر میگذرانند و هر گاه در پیشگاه پروردگار بایستند نامه‏ هایشان را پر میبینند از کردارهاى خوبى که در پنهان انجام داده‏ اند.سپس از آن حضرت پرسیدیم که چطور می‏شود فرمود : خدا آنها را بزرگتر از این میداند که فرشتگان بر کردارشان آگاه شوند و درین بیان امام دلالتى بر این است که عبادت نهانى افضل و برتر از عبادت  آشکار است‏.   ارشاد القلوب جلد ۱  صفحه ۲۲۶

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: چشمتان را زیاد به خواب عادت ندهید زیرا که کمتر سپاسگزارى میکنند.   ارشاد القلوب ج‏لد ۱  صفحه ۲۲۶

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: هنگامى که حضرت رسول بر جنازه‏ ى سعد بن معاذ نماز گُذارد فرمود :  نود هزار فرشته بر سعد نماز خواندند  جبرئیل گفت ( علتش هم این بود که ) او در هر حال ، ایستاده یا نشسته ، سواره یا پیاده در رفت و آمدها سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را قرائت می ‏کرد.  ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۲۰۸

 امام صادق (ع) : در حکمت آل داود است که اى پسر آدم چطور سخن از هدایت و راهنمائى دیگران میگوئى ولى خودت بر بدیها پیروز نمیشوى.   ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۲۰۷

حضرت صادق علیه السّلام فرمود: سه چیز است که با آنها چیزى زیان نمیرساند دعا در گرفتاریها و غمها ، استغفار هنگام گناه کردن و شکر هنگام نعمت‏.   ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۲۰۷

 رفاعة بن اعین گفته است که امام صادق علیه السّلام بمن فرمود: آیا خبر دهم ترا از کسانى که روز قیامت عذابشان از همه سخت‏ تر است عرض کردم بلى آقاى من مرا خبر ده ، فرمود: سخت‏ ترین مردم از حیث عذاب روز قیامت کسى است که ستمگرى را بضرر و زیان مؤمنى کمک کند اگر چه به یک کلمه حرف باشد بعد حضرت فرمود: خبر دهم ترا بکسى که از این کس عذابش سخت ‏تر است عرضکردم آرى سید و آقاى من فرمود کسى که عیب‏جوئى مؤمن را بکند چه از نظر گفتار و چه از حیث کردار.
بعد حضرت فرمود نزدیک من بیا تا کم کم زیاد کنم، ایمان بخدا و رسول و دوستى ما نیاورد کسى که مؤمنى پیش او بیاید براى حاجتى و بصورت او نخندد و گشاده رو نباشد اگر ممکن است حاجتش را روا کند و اگر هم ممکن نباشد کفالت او را بنماید تا زمانى که حاجت او برآورده شود اگر این طور نباشد بین ما و او دوستى نباشد و اگر مردم قدر و منزلت مؤمن را در پیشگاه خدا بدانند مسلم گردنهایشان براى مؤمن خم خواهد شد زیرا که خداوند نام مؤمن را از نام خودش جدا کرده پس خدا یکى از نامهایش مؤمن است و نام بنده ‏اش را مؤمن گذارده از جهت احترام و گرامى داشتن او را و روز قیامت هم ایمان بخدا دارد و همان ایمان او را از عذاب نگاه میدارد.  ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۱۸۸

مردی به حضرت صادق (ع) عرض کرد مرا پند و اندرز ده ، حضرت فرمود : خویشتن را مجهز و آماده کن ، زاد و توشه فراوان بردار برای سفر دور و درازت ( سفر آخرت ) صاحب اختیار خویش باش ، از غیر خود ایمن مباش ، که فرزندانت پس از مرگ تو به سوی قبرت حسنات و خوبیها فرستند زیرا که فرزند تو چیزی به سوی تو نفرستد ، چقدر حق و حقیقت پیش دیدگان آشکار است همانا کوچ کردن در یکی از این دو روز خواهد بود ، از کردار شایسته توشه برگیرید و از مالهای پاک صدقه بدهید زیرا که حرکت و نابودی نزدیک است. ارشاد القلوب جلد ۱ صفحه ۱۲۷

امام صادق (ع) فرمودند : نخستین کسی که راستگو را تصدیق میکند خدای عزوجل است که میداند او راستگو است و خودش هم خود را تصدیق میکند و میداند راستگو است.  اصول کافی جلد ۳ صفحه ۱۶۳

امام صادق (ع) فرمود : سلمان خدایش رحمت کند گفته است از شش چیز در شگفتم به حدی که سه تای آنها مرا می خندانند و سه دیگرم میگریانند اما آن سه که مرا به گریه آورد جدایی از دوستان یعنی محمد (ص) و طرفدارانش و هراس از روز آخرت و حضور در پیشگاه احدیت و اما آن سه که برای من خنده آور است حال کسی که او دنیا را می طلبد و مرگ او را و از خدا بی خبری که خداوند از او غافل نیست و آنکه دل و دهان را پر از خنده میکند و نمی داند که خداوند از او راضی است یا ناراضی.  خصال شیخ صدوق جلد ۱ صفحه ۳۶۳

ابان بن عثمان گوید : مردی به خدمت امام صادق (ع) آمد و عرض کرد پدر و مادرم به قربانت مرا پندی ده ، حضرت فرمود : اگر خدای تبارک و تعالی عهده دار روزی است پس برای چه غم روزی میخورند ؟ و اگر روزی قسمت شده است چرا باید حرص ورزید ؟ و اگر حساب حق است جمع مال چرا ؟ و اگر عوض آنچه در راه خدا داده شود حق است بخل ورزیدن برای چه ؟ و اگر کیفری از آتش هست گناه چرا ؟ و اگر مرگ حق است شادی برای چه ؟ و اگر نمایان بودن کارها بر خداوند حق است حیله و مکر برای چیست ؟ و اگر گذشتن بر صراط حق است به خود بالیدن برای چه ؟ و اگر همه چیز به قضا و قدر الهی است اندوه برای چیست ؟ و اگر دنیا فانی است دلبستگی به آن برای چیست ؟   خصال شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۵۲۶

امام صادق (ع) فرمودند : نخستین عضو سخنگوی بدن در روز قیامت ، رَحِم است که میگوید : پروردگارا ! هرکه در دنیا صله رحم کرد تو امروز بین خودت و او پیوند ده ، و هرکه در دنیا قطع رحم کرد ، امروز { رحمت } خود را از او ببر.  اصول کافی جلد ۳ صفحه ۲۲۲

حضرت صادق (ع) فرمود : تعجب دارم از کسی که از چهارچیز میترسد و چگونه به چهار چیز دیگر پناه نمی برد ؟ کسی که ترس بر او مستولی شده باید متوجه باشد که خدا فرمود : (( خداوند ما را کفایت میکند و او پشتیبانی خوب برای ما هست )) و در دنبال این جمله فرمود : آنها به نعمت خداوند رسیدند و پروردگار از فضل خود آنها را بی نیاز ساخت و هرگز بدی به آنان نخواهد رسید. تعجب دارم از کسی که اندوه او را فراگرفته و متوجه این آیه شریفه نیست که (( نیست خدایی مگر آن خداوند یکتا خداوندا تو پاک و منزهی و من از ستمکاران هستم )) ، و پروردگار در دنبال آن فرموده : (( ما او را اجابت کردیم و از غم و اندوه رهانیدیم و همین طور مومنین را نیز نجات می دهیم )) تعجب دارم از کسی که به او مکر شده و فریبش داده اند به این آیه شریفه پناه نمیبرد که : (( واگذاشتم همه کارهای خود را به خداوند و پروردگار به امور بندگان بینا است )) ، و در دنبال آن فرموده : خداوند آن بنده خود را که امورش را به او واگذار کرده از مکرها و اندیشه های فاسد آنها حفظ خواهد کرد. تعجب دارم از کسی که طالب زینتهای دنیا است چرا به این آیه شریفه توجه ندارد که : (( نیرویی جز خداوند در جهان حکومت نمیکند و مشیت او در همه امور جاری است )) و در دنباله آن آیه فرمود : مرا می نگری که از تو مال و فرزند کمتر دارم و امید است خداوند بهتر از این باغت را به من بدهد.

مردی خدمت حضرت صادق (ع) آمد و عرض کرد : پدر و مادرم فدایت باد ای فرزند رسولخدا مرا موعظه کن ، امام (ع) فرمود : خداوند ضامن روزی تو هست پس این فعالیت و حرص و ولع تو برای چیست ؟  و اگر روزی تقسیم شده و هرکس به اندازه خود از روزی بهره میبرد پس این حرص و آزار برای چیست ؟ و اگر حساب مردم در روز قیامت به خداوند عرضه میگردد پس مکر و حیله برای چیست ؟ و اگر شیطان با مردم دشمنی دارد و آنان را گمراه میکند پس غفلت مردم برای چیست ؟ و اگر عبور مردم از پل صراط حق است ، پس خودپسندی برای چیست ؟ و اگر همه امور به حکم خداوند جریان دارد و دنیا گذران و فانی است پس آرامش خاطر برای چیست ؟

حضرت صادق (ع) فرمود : من برای سه نفر ترحم می کنم و شایسته هستند که مورد ترحم واقع شوند : عزیزی که ذلیل شده باشد و عزت او از بین رفته باشد ، ثروتمندی که بعد از مال داری نیازمند شده ، و عالمی که مورد استخفاف نادانان شده باشد.

امام صادق (ع) فرمودند : پنج نفر همان طورند که من می گویم : ۱٫شخص بخیل هرگز آسایش ندارد ۲٫آدم حسود از زندگی لذت نمی برد ۳٫حُکام وفا ندارند ۴٫دروغگو مردانگی ندارد ۵٫آدم نادان هرگز به مقام بزرگ و سعادت نمی رسد.

حضرت رسول (ص) فرمودند : شما نمی توانید مردم را با ثروت خود راضی نگهدارید ، ولیکن با اخلاق ( خوب ) خود میتوانید آنان را متوجه خود گردانید.

حضرت صادق (ع) : مشهور شدن به وسیله عبادت انسان را به ریا نزدیک میکند ، پدرم از پدرش از جدش روایت کرد که حضرت رسول (ص) فرمود : عابد ترین مردم کسی است که واجبات خود را انجام دهد و سخی ترین مردم آن کسی است که زکات مال خود را بپردازد.زاهدترین مردم کسی است که از حرام دوری کند ، و پرهیزکارترین مردم آن کسی است که کلمه حق را بر زبان جاری سازد ولو بر ضررش باشد و عادل ترین مردم آن کسی است که برای مردم بخواهد آنچه را برای خویشتن میخواهد ، و برای مردم نپسندد آنچه را برای خود نمی پسندد. باهوش ترین مردم کسی است که از همگان بیشتر در یاد مرگ باشد و آنکس بیشتر از همه مورد غبطه مردم است که در زیر خاک خوابیده و از عقاب پروردگار آسوده و در انتظار ثواب خداوند است ، و غافل ترین مردم کسی است که از تغییر اوضاع و احوال دنیا پند نگیرد. بزرگترین مردم در دنیا از نظر جاه و مقام آن کسی است که برای دنیا ارزش و مقام قائل نباشد ، و داناترین مردم کسی است که علم و دانش مردم را بر علم و دانش خود بیفزاید ، شجاع ترین مردم آن کسی است که بر هوای نفس خود غالب گردد ، و با ارزش ترین مردم آن کسی است که علم و دانش او از همگان بیشتر باشد. بی بهاترین ( کم ارزش ترین ) اشخاص آن کسی است که علم و دانش او از همگان کمتر باشد ، کمترین مردم از نظر لذت در زندگی افراد حسود هستند و کمترین مردم از جهت آسایش بخیلان میباشند ، و بخیل ترین مردم آن کسی است که به واجبات خداوند بخل بورزد ، و سزاوارترین مردم به حق آن شخص است که از همه گان آشناتر به حق باشد ، و کم ترین مردم از نظر احترام فاسق است ، و برای افراد فاسق ارزش و اعتباری قائل نبود. بی وفاترین مردم بردگان میباشند و زمامداران در دوستی خود راستگو نیستند ، و منافع شخصی و سیاسی خود را در نظر می گیرند ، فقیرترین مردم آدم طماع است ، و بی نیازترین مردم آن کسی است که اسیر حرص و آز نباشد ، با فضیلت ترین مردم کسی است که اخلاق او از همه مردم بیشتر باشد ، و بزرگترین مردم از نظر مقام آن شخصی است که از سخنان بی فایده دوری کند. با ورع ترین مردم آن کسی است که از جدال و ستیزه جویی پرهیز داشته باشد و اگرچه حق هم با او باشد ، کمترین مردم از جهت مروت دروغگو است ، و بدبخت ترین مردم بردگان میباشند ، و نا امیدترین مردم متکبران و خودخواهان هستند میباشند و استوارترین مردم در کوشش و فعالیت آن کسی است که گناهان را ترک کند ، و دانشمندترین مردم آن کسی است که از نادانان فرار کند. عاقل ترین مردم آنکسی است که از همگان بیشتر با مردم مدارا کند ، و سزاوارترین مردم به تهمت آن است که با اهل تهمت و افراد مورد سوء ظن جامعه هم نشینی نماید ، متجاوزترین مردم آن است که افراد بیگناه را بدون اینکه بر وی ظلمی کرده باشند به صرف سوءظن آنان بکشد و یا مضروب سازد ، سزاوارترین مردم به عفو و گذشت کسی است که توانایی قصاص برای او است.سزاوارترین مردم به گناه و معصیت نادان غیبت کننده است ، پست ترین مردم کسی است که مردم را خوار شمارد ، و استوارترین مردم کسی است مه خشم خود را فرو برد ، شایسته ترین مردم آن کسی است که برای مردم از همگان شایسته تر باشد و بهترین مردم کسی است که مردم از وی نفع برند.

امیرالمومنین (ع) از نزدیک مردی عبور کردند که بسیار پرحرفی میکرد ، حضرت در نزد او توقف کردند و فرمودند : ای مرد تو بر فرشتگان حافظ خود با این پرحرفی کتابی را املاء میکنی از آنچه به تو سود می دهد سخن بگو و از سخنان واهی در گذر ، حضرت فرمود : مردم همواره نیکوکار نوشته می شوند ، تا آن که ساکت باشند ، و هرگاه سخن گفتند ، در این هنگام یا نیکوکار و یا بدکار به حساب می آیند.

حضرت صادق (ع) فرمود : سکوت گنجی است بی پایان ، مردمان بردبار را زینت می دهد ، و جاهلان را از عیب و نقص نگه میدارد ، و نیز فرمود : سخن حق بهتر است از سکوت در باطل.

امام صادق (ع) از پدرانش از مولا علی (ع) روایت کرده که آن جناب فرمود : فقهاء و حکماء هرگاه با یکدیگر مکاتبه میکردند از سه چیز سخن میگفتند : هرکس برای امور آخرت کوشش کند خداوند امور دنیای او را کفایت میکند ، و هرکس باطن خود را پاک سازد خداوند ظاهر او را پاک میسازد ، و هرکس روابط خود را با خداوند نیکو گرداند خداوند روابط او را با مردم اصلاح میکند.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه ۸۰ الی ۸۸

حضرت صادق (ع) فرمودند : هرکس در هنگام میل و رغبت به یک چیز و یا ترس از چیزی خود را از شهوت و غضب نگه دارد و به آن چه خداوند به او ارزانی داشته است راضی باشد پروردگار بدن او را بر آتش جهنم حرام میکند.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه ۹۵

امام صادق (ع) روایت کرده که حضرت رسول (ص) فرمود : خداوند متعال میفرماید : هر بنده که از من اطاعت کند او را به غیر خود واگذار نمی کنم ، و هر بنده که معصیت کند او را به خودش واگذار میکنم و باکی هم ندارم وی به هرجا میخواهد برود و هلاک گردد.  حضرت رسول (ص) فرمود : خداوند میفرماید : هرکس از بندگانی که مرا می شناسد نافرمانی مرا انجام دهد مسلط خواهم کرد بر او یکی از بندگانی که مرا نمی شناسد.    کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه ۹۷

حضرت صادق (ع) فرمود : بین سلمان فارسی و مردی نزاعی روی داد ، آن مرد به سلمان گفت : تو که هستی و چه قدرتی داری ؟ سلمان گفت : اما اول زندگی من و تو یک نطفه بیش نیست ، در پایان زندگی هم مرداری گندیده خواهیم بود ، روز قیامت که ترازوها نصب گردند هرکس اعمال خیرش سنگین شد او بزرگوار است ، و هرکس کارهای شرش سنگین گردید او پست خواهد شد.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه ۹۹

حضرت صادق (ع) فرمود : خداوند برای آدم وحی فرستاد و فرمود : ای آدم من همه نیکیها را در چهار کلمه برای تو جمع کردم ، یکی از اینها را برای خود و دومی را برای تو و سوم را بین خود و تو و چهارم را بین تو و مردم قرار دادم ، اما آنکه مخصوص خود قرار دادم آن است فقط مرا پرستش کنی و برای من شریک نیاوری. و اما آنکه به خودت مربوط است و آن این است که به عمل تو پاداش خواهم داد ، و اما آن چه بین تو و من است آن است که تو دعا کنی و از من بخواهی و من هم اجابت میکنم ، و اما آنچه بین تو و مردم میباشد آن است که برای مردم بپسندی آنچه را برای خود می پسندی.    کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق ۱۰۰

امام صادق (ع) فرمود : عافیت یک نعمتی است پنهان هرگاه در جامعه یافت گردد فراموش میشود ، و هرگاه از بین برود مردم یاد آنرا میکنند.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  101

امام صادق (ع) : با هوای نفس خود جهاد کن ، همانطور که با دشمنت جهاد می کنی.   کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  112

حضرت صادق (ع) فرمود : انفاق کن و یقین داشته باش که در آینده به تو خواهد رسید ، و بدان اگر در اطاعت خداوند انفاق نکنی مجبور خواهی شد که در معصیت پروردگار خرج نمایی ، و هرکس در بر آوردن حاجات دوستان خدا قدم بر ندارد کارش بجایی خواهد رسید که در راه دشمنان خدا گام بردارد.  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  116

حضرت صادق (ع) فرمودند : نماز موجب تقرب هر پرهیزکاری است که بخواهد خود را به خداوند نزدیک کنید ، هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن روزه داشتن است ، روزی خود را با دادن صدقه فرود آورید ، هرکس یقین به آخرت داشته باشد بذل و بخشش میکند ، ثروت خود را با دادن زکات حفظ کنید ، تدبیر در زندگی نصف عقل است ، افراد میانه رو ( کسانی که اسراف کار نیستند و میانه رو هستند ) هرگز فقیر نمی شوند. کسی که مردم را به طرف خدا دعوت میکند و خود کار حق انجام نمی دهد مانند تیراندازی است که زه نداشته باشد.محبت و دوستی نصف عقل است ، غم و اندوه نصف پیری است .  کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  123

امام صادق (ع) فرمودند : هر کسی باک نداشته باشد چه می گوید و یا مردم درباره او چه می گویند ، و کسی که باک ندارد مردم او را بد کار مشاهده کنند ، و کسی که با محبت حرام دلش خوشحال شده و به شهوت زنا خو گرفته ، همه این افراد در دام شیطان قرار گرفته اند و از او پیروی میکنند. کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق صفحه ۱۲۷

حضرت صادق (ع) فرمود : به طریق وحی از آسمان آمده است که اگر برای فرزندان آدم دو رودخانه از طلا و نقره جریان داشته باشد باز آدمی انتظار دارد محل سومی هم برای خود در نظر بگیرد ، مقصود این است که آدمی هرگز سیر نمیشود.   کِتابُ المَواعِظ شیخ صدوق  128

 

 

 امام صادق (ع) : هرکه فردی را در گناهی پیروی کند به تحقیق که او را پرستش کرده است.    ( تحف العقول ) صفحه ۳۵۵

 امام صادق (ع) : شیطان گفته همه مردم در قبضه حکومت من هستند جز ۵ کس : ۱٫کسی که با نیت صحیح در هر کاری بر خدا توکل کند.۲٫آنکه شبانه روز به هنگام ثواب و خطا بسیار یاد خدا باشد.۳٫کسی که هرچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد.۴٫آنکه به هنگام مصیبت صبر کند.۵٫کسی که به قسمت الهی راضی باشد و غم روزی نخورد.     نصایح صفحه ۲۲۵

امام صادق (ع) : از امام (ع) سوال شد آسودگی و راحتی دنیا در چیست فرمود : در ترک هواهای نفسانی . گفته شد راحتی آخرت در چیست ؟ فرمود : روزی که داخل در بهشت گشتی.     تحف العقول صفحه ۳۹۰

امام صادق (ع) : احسان به مردم به کمال نمیرسد جز با سه خصلت : ۱- شتاب نمودن در آن ۲- کم شمردن بسیار آن ۳- منت نگذاشتن با آن به مردم.   تحف العقول صفحه ۳۳۷

 امام صادق (ع) : سه چیز اند که در هرکه باشند ایمانش کامل است : ۱٫ کسی که چون خشم نماید این امر او را از حق خارج نسازد ۲٫ و چون از چیزی خوشنود گردد این شادی او را به گناه نکشاند ۳٫ و کسی چون به قدرت رسید گذشت و بخشش نماید.     تحف العقول صفحه ۳۳۹

امام صادق (ع) : کسی از شما به حقیقت ایمان نمی رسد تا اینکه بیگانه ترین مردم از خود را به خاطر ایمان داشتن به خدا و عمل به دستوراتش دوست بدارد و نزدیک ترین مردم را به خود از نظر نسبت خانوادگی به خاطر دشمنی او با دستورات خدا دشمن بدارد.   تحف العقول صفحه ۳۸۸

 امام صادق (ع) : مجلسها و گردهمائی ها امانت است کسی حق ندارد کلام محرمانه رفیق خود را بدون اجازه او بازگو کند مگر در موردی که شنونده مورد وثوق و اعتماد باشد یا ذکر خیری از آن رفیق باشد.       اصول کافی جلد ۴ صفحه ۴۸۱

امام صادق (ع) : قتیبه گوید مردی از امام (ع) مساله ای را پرسید حضرت فرمودند : طبق فرمایش جدم رسول خدا (ص) حکمش چنان است . آن مرد گفت طبق نظر خود شما اگر چنین و چنان باشد حکمش چیست ؟ فرمودند : خاموش باش هر جوابی که من به تو می گویم از قول رسول خدا (ص) است ما از خود رایی نداریم.      اصول کافی جلد ۱ صفحه ۷۴

 امام صادق (ع) : ابوبصیر گوید به امام (ع) عرض کردم مطالبی برای ما پیش می آید که حکمش را از قرآن نمی فهمیم حدیثی هم فعلا از شما درباره آن مطلب به ما نرسیده که در آن نظر کنیم آیا می توانیم به رای و نظر خود در آن مطلب اجتهاد نمائیم و عمل کنیم فرمود : نه زیرا اگر درست رفتی پاداشی نداری و اگر خطا کنی بر خدا دروغ بسته ای .    اصول کافی جلد ۱ صفحه ۷۶

 امام صادق (ع) : مومن همانند کفه ترازوست که هرچه بر ایمانش افزوده شود بر بلاها و سختی هایش افزوده گردد.   اصول کافی جلد ۳ صفحه ۳۵۴

 امام صادق (ع) : عبدالله بن ابی یغفور که همیشه بیمار بود گوید : از دردهائی که به من به علت بیماری ام می رسید به امام (ع) شکایت کردم حضرت به من فرمود : اگر مومن پاداشی را که برای مصیبت ها خداوند برایش در نظر گرفته بداند هر آینه آرزو میکند که او را با قیچی تکه تکه کنند.   اصول کافی جلد ۳ صفحه ۳۵۴

 امام صادق (ع) : برای بنده مومن در آخرت مقامی نزد خدای عزوجل مهیا گشته است که به آن نمی رسد جز به وسیله یکی از این دو امر یا رفتن مالش یا رسیدن بلایی به تنش.    اصول کافی جلد ۳ صفحه ۳۵۶

 امام صادق (ع) : هرکس به پدر و مادر خود به دیده غضب آلود بنگرد در صورتی که آن دو به او ستمی نیز کرده باشند خداوند نماز و عبادات و اعمال خیرش را نپذیرد.    اصول کافی جلد ۴ صفحه ۵۰

<

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احادیث ائمه(علیهم السلام) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 13:24 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ